Бројач посета

Icona68494
ДанасДанас23
ЈучеЈуче66
Ове недељеОве недеље496
Овог месецаОвог месеца1736
Све посетеСве посете68494

Анкета

Како Вам се допада наш сајт?

Сајт је одличан! - 97.2%
Добар је! - 2.8%
Могао је и бољи! - 0%
Не свиђа ми се! - 0%

Архива

СЛАВЕ

Приче на слово С

Након Другог светског рата број сеоских светковина и осталихкултурно-забавних приредби на селу се увећавао, а у Банату је нарочито растао број социјалистичких слава.Неретко, оне су се организовале у дане традиционалне сеоске славе и то у суседном селу с јасном намером да преусмере пажњу сељана који обичавају да иду једни другима у госте. Тиме се постизало да истовремено два суседна села славе, од чега једно село стару традиционалну сеоску славу (заветину, црквину или литију), а друго село нову социјалистичку славу. Како је план обележавања нових социјалистичких слава прављан од стране сеоских социјалистичких управа и установа културе врло брижљивом употребом црквеног календара, датуми обележавања нове социјалистичке славе у једном селу поклапали су се са датумом традиционалне сеоске славе у другом селу. Пример таквог планирања слава су три суседна села у панчевачком округу: Старчево, Омољица и Баваниште. У време старе сеоске славе Св. Пантелејмон у Старчеву која пада 8. августа, одржавала се социјалистичка слава у Омољици и фестивал »Жисел», док се у време старе сеоске славе у Омољици, Преображења, 19. августа славила социјалистичка слава у Баваништу. Ова веома вешта замена повода за празновање долазила је отуда што социјалистичка власт није забранила слободно упражњавање народних обичаја, нити исповедање вере, али је, на одређене начине, настојала да умањи и преусмери традиционалност и религиозна осећања народа. Један од начина биле су социјалистичке славе, којима су додавани атрактивни атрибути као што је фестивал «Жисел». У неколико дана трајања славе - фестивала позивају се у госте родбина и пријатељи, излази свакодневно у центар села, на вашар, одлази на филмске пројекције и на корзо, при чему се не разликују празничне од фестивалских активности. Истовремено, мањи број људи одлази на славу у Старчеву, што ће се већ за неколико дана поновити на примеру Преображења у Омољици и социјалистичке славе у Баваништу. Становништво ових села, које је некад обичавало да се посећује у дане старих сеоских заветина и литија, било је принуђено да бира где ће отићи, јер истовремено не може бити на два места.

 

Извор

Весна Ђукић Дојчиновић (1995), Утицај организације културних делатности на обликовање културног идентитета села, докторска дисертација, Факултет драмских уметности, стр.267, 268

 

Повезане приче: ВодицаДербиДом културе,  Жисел,  Комшилук,  Фудбалица,  Црква

07 - 2019
Пон Уто Сре Чет Пет Суб Нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Подржани од стране